Galeriebezoek leerlingen Bogerman College

Woensdagochtend 28 maart bracht een vierde klas van het Bogerman College in Koudum onder begeleiding van docent kunstvakken Roos van der Most een bezoek aan Galerie Lytse Skientme. Het ging om leerlingen die dit jaar examen doen in kunstvakken en nu een kijkje in de keuken van een kunstenaar kregen. Eén van de hoofdvragen was: waar haal je inspiratie vandaan?

Brigitte Duin, schilderes van voornamelijk abstracte landschappen, vertelde eerst waarom ze schildert: omdat het leuk is om te doen, omdat het wat moois op kan leveren of om met emoties om te gaan. Maar vooral maakte ze duidelijk dat ze in haar element is als ze schildert. Als belangrijke inspiratiebronnen noemde ze de natuur, gebeurtenissen uit het dagelijks leven of reizen, maar ook grote voorbeelden als Rothko, De Staël of de Nederlandse schilder Robert Zandvliet. Daarnaast krijgt ze inspiratie door het bezoeken van exposities en het contact met andere kunstenaars.

Ze vertelde de leerlingen over haar werkwijze – van thema naar onderwerp en vervolgens de praktische uitwerking, ook aan de hand van allerlei materiaal in haar dummy – en omdat het thema van het Centraal Praktisch Examen van de leerlingen dit jaar de stad is, gebruikte ze twee schilderijen die een stad als uitgangspunt hadden: ‘Puenta la Reina’ en ‘Fukushima’.

Puente la Reina is een oud Spaans stadje op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Een romaanse brug over de rivier de Arga is een van de opvallendste bruggen van die route. Op haar fietsreis naar Santiago had ze van de brug en het stadje een foto gemaakt. Die foto kwam ze weer tegen toen ze met het thema ‘verbinding’ bezig was en ze werd getroffen door de sterkte van de compositie. Ze toonde de leerlingen enkele schetsen die ze daarna gemaakt had en die tot het uiteindelijke resultaat met de opvallende kleuren hadden geleid.

In het schilderij ‘Fukushima’ had ze een gebeurtenis vorm gegeven, de kernramp bij de Japanse stad Fukushima. Op die manier had ze uiting kunnen geven aan haar gevoel van machteloosheid en verschrikking bij zo’n ramp. In het schilderij gebruikte ze de collagetechniek omdat ze foto’s en krantenknipsels van de verwoesting in het schilderij verwerkte.

Assistent-galeriehouder Jelle van der Meulen vertelde aansluitend iets over de inspiratiebronnen en het materiaalgebruik van de schilderessen die in de galerie hangen. Zo wees hij bij de waddenschilderijen van Joke Ket op het verwerken van slib en schelpen in de schilderijen. Aan de hand van de schilderijen van Claudia Hoogveld liet hij de leerlingen ervaren hoe soms een titel kan helpen om een schilderij beter te zien.

In een gesprek met enkele leerlingen en de docente aan het slot van het bezoek doken nog ideeën op voor de verwerking van het thema ‘de stad’, dat best een opvallend thema is voor leerlingen die op het platteland wonen. Maar die kunnen straks misschien iets met het contrast tussen stad en platteland, of met de Friese steden in hun omgeving, of met Leeuwarden Culturele Hoofdstad.

Volg en like ons:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.