Galeriebezoek leerlingen Bogerman College

Woensdagochtend 28 maart bracht een vierde klas van het Bogerman College in Koudum onder begeleiding van docent kunstvakken Roos van der Most een bezoek aan Galerie Lytse Skientme. Het ging om leerlingen die dit jaar examen doen in kunstvakken en nu een kijkje in de keuken van een kunstenaar kregen. Eén van de hoofdvragen was: waar haal je inspiratie vandaan?

Brigitte Duin, schilderes van voornamelijk abstracte landschappen, vertelde eerst waarom ze schildert: omdat het leuk is om te doen, omdat het wat moois op kan leveren of om met emoties om te gaan. Maar vooral maakte ze duidelijk dat ze in haar element is als ze schildert. Als belangrijke inspiratiebronnen noemde ze de natuur, gebeurtenissen uit het dagelijks leven of reizen, maar ook grote voorbeelden als Rothko, De Staël of de Nederlandse schilder Robert Zandvliet. Daarnaast krijgt ze inspiratie door het bezoeken van exposities en het contact met andere kunstenaars.

Ze vertelde de leerlingen over haar werkwijze – van thema naar onderwerp en vervolgens de praktische uitwerking, ook aan de hand van allerlei materiaal in haar dummy – en omdat het thema van het Centraal Praktisch Examen van de leerlingen dit jaar de stad is, gebruikte ze twee schilderijen die een stad als uitgangspunt hadden: ‘Puenta la Reina’ en ‘Fukushima’.

Puente la Reina is een oud Spaans stadje op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Een romaanse brug over de rivier de Arga is een van de opvallendste bruggen van die route. Op haar fietsreis naar Santiago had ze van de brug en het stadje een foto gemaakt. Die foto kwam ze weer tegen toen ze met het thema ‘verbinding’ bezig was en ze werd getroffen door de sterkte van de compositie. Ze toonde de leerlingen enkele schetsen die ze daarna gemaakt had en die tot het uiteindelijke resultaat met de opvallende kleuren hadden geleid.

In het schilderij ‘Fukushima’ had ze een gebeurtenis vorm gegeven, de kernramp bij de Japanse stad Fukushima. Op die manier had ze uiting kunnen geven aan haar gevoel van machteloosheid en verschrikking bij zo’n ramp. In het schilderij gebruikte ze de collagetechniek omdat ze foto’s en krantenknipsels van de verwoesting in het schilderij verwerkte.

Assistent-galeriehouder Jelle van der Meulen vertelde aansluitend iets over de inspiratiebronnen en het materiaalgebruik van de schilderessen die in de galerie hangen. Zo wees hij bij de waddenschilderijen van Joke Ket op het verwerken van slib en schelpen in de schilderijen. Aan de hand van de schilderijen van Claudia Hoogveld liet hij de leerlingen ervaren hoe soms een titel kan helpen om een schilderij beter te zien.

In een gesprek met enkele leerlingen en de docente aan het slot van het bezoek doken nog ideeën op voor de verwerking van het thema ‘de stad’, dat best een opvallend thema is voor leerlingen die op het platteland wonen. Maar die kunnen straks misschien iets met het contrast tussen stad en platteland, of met de Friese steden in hun omgeving, of met Leeuwarden Culturele Hoofdstad.

Opening voorjaarsexpositie 2018 (een verslag)

Onder flinke belangstelling vond op 24 maart de opening plaats van de voorjaarsexpositie in onze galerie in aanwezigheid van de drie kunstenaars: Joke Karssen, Joke Ket en Claudia Hoogveld. Dat alles onder het genot van  een hapje, een drankje …

… een praatje…

en een muziekje:

Het trio ‘Rob, Greetje en ik’ zong enkele van oorsprong Nederlandstalige liedjes in Friese vertaling. Assistent-galeriehouder Jelle van der Meulen sprak in zijn openingspraatje kort over het geëxposeerde werk. Van de glasobjecten van Joke Karssen zei hij onder andere dat ze nu eens neigen naar het figuratieve en dan weer naar het abstracte en hij wees daarbij op onderstaande werken, waarvan de linker de titel ‘Boot’ heeft en de rechter (op een albasten sokkel) zonder titel is:

Ook prees hij het speelse karakter van de glasobjecten. Die speelsheid zit hem in de vormen, de insluitingen en uitsparingen en vooral ook de kleuren:

De schilderessen op deze expositie hebben, hebben allebei niet alleen genoeg aan doek en verf. Ze gebruiken in hun schilderijen ook andere materialen. Bij de waddenschilderijen van Joke Ket is dat materiaal van de wadden: slik, zeewier, schelpen. Op een foto is minder goed te zien hoe deze kunstenares onvervalst waddenslib op het doek vastgeverfd heeft en in het beeld van een waddenlandschap geïntegreerd:

Het zijn tegelijk lege en volle landschappen. Vol, omdat de compositie van zo’n waddenlandschap prachtig ingevuld is met diverse blauwe kleuren van water en lucht, allerlei groene en bruine kleuren van het land en subtiel ingevuld met oranje en gele kleuren van zonlicht. Maar ook leeg, omdat op de schilderijen mens en dier ontbreken.

Claudia Hoogveld gebruikt in haar abstracte schilderijen naast verf rode aarde uit Frankrijk, lood, Saharazand, jute. Ze maakt expressieve, stoere schilderijen met een grote gelaagdheid. De verf gebruikt ze pasteus, wat misschien niet direct opvalt, omdat ze er flink met een zelfgemaakte grote verfschraper overheen gaat. Zo vormt ze de verf en aarde of zand op het doek tot onverwachte patronen. Abstract, onverwacht, maar voor een goede beschouwer niet altijd onherkenbaar. Zo is in onderstaand schilderij, ‘La fenêtre’ goed een raam te zien met een Frans landschap erachter.

Onderstaand schilderij, Chichen Itza, roept gemakkelijk Mexico op, met een schat aan Mayalegendes daarachter.

Het zijn schilderijen waar we dus zelf onze verhalen bij kunnen verzinnen. Want dat doen goede kunstenaars: naast allerlei emoties roepen ze ook op hun manier werelden, verhalen op. En dat – emoties, werelden, verhalen oproepen –  kan in Galerie Lytse Skientme tot 28 mei via intrigerend glasobjecten van Joke Karssen, de waddenschilderijen van Joke Ket of de stoere, abstracte schilderijen van Claudia Hoogveld.

Voorjaarsexpositie

De eerste expositie van Galerie Lytse Skientme in 2018 toont abstracte schilderijen van Claudia Hoogveld, waddenschilderijen van Joke Ket en glasobjecten van Joke Karssen. Deze expositie duurt van 22 maart tot en met 26 mei.

De Noord-Hollandse Claudia Hoogveld maakt stoere schilderijen met een grote gelaagdheid. Ze gebruikt naast verf rode aarde, lood, Saharazand, jute, touw en krantenknipsels. De grote verfschraper is een favoriet gereedschap waarmee verf en aarde onverwachte patronen op het doek vormen. Ruimte geven aan toeval kenmerkt haar werk.

Joke Ket woont en werkt in Friesland. In haar schilderijen beeldt ze het ultieme gevoel van vrijheid en verbondenheid met Friesland en vooral het Wad uit. Het Wad biedt schoonheid, uitzichten en de sensatie van zout op je lippen, voeten in het slik en zand op je lijf. Wadvondsten, zoals schelpen, slik en zeewier, verwerkt ze in haar schilderijen.

Joke Karssen woont en werkt in Assen en is in haar beeldhouw- en glaskunst graag bezig met allerlei materialen, vooral eerder gebruikte materialen. Kunstzinnige vormen inspireren haar: van een tak uit het bos tot een verwelkt blaadje van een bloem, van boeiende stenen tot verbrand glas. Het fusen (versmelten) van glas kent vele mogelijkheden en moeilijkheden.

Behalve de schilderijen en de glasobjecten van deze drie kunstenaars staan in Galerie Lytse Skientme diverse objecten van verschillende kunstenaars. Zo zijn er raku-beelden van Hélène van Dongen, ‘upcycle’ poefjes van Joanne Daams, diverse bronzen beelden van Jean Kamps en objecten (zowel van hout als van metaal) van Ber Stekelenburg.

 

Overzichtsexpositie Jean Kamps in Axel

Galerie Lytse Skientme heeft enkele bronzen en stenen beelden van de Zeeuwse schilder/beeldhouwer Jean Kamps in stock. Van 3 februari t/m 20 juni 2018 organiseert Museum Het Warenhuis in Axel een expositie van zijn werk als schilder en beeldhouwer.

In het jaar waarin hij 80 hoopt te worden, is het tijd om een overzicht te geven van de veelzijdigheid van zijn werk als beeldend kunstenaar: achter-glas-schilderijen, waaronder de Vincent van Gogh-serie en het Oude Testament, tekeningen, beelden in steen, brons en keramiek.  De expositie heeft als titel: Jean Kamps, het verhaal.

Jean
Jean Kamps – Ikke, ikke, ikke (1991)

Het museum is open van woensdag t/m zaterdag van 11-17 uur.

Koudum viert de poëzie

Nu de Hoofdstraat in Koudum maar liefst vier galeries en een lunch-atelier rijk is, lijkt de tijd rijp voor samenwerking. Te beginnen op 17 februari met een gezamenlijk feest voor iedereen die van poëzie, kunst en muziek houdt. Het wordt een gevarieerde ontdekkingstocht langs alle locaties, met poëzie als bindende factor.

Het programma start in het Beeldhouwcentrum (op nr. 4), waar bezoekers worden ontvangen met koffie en thee. Aansluitend vindt hier een optreden van Mara-Luna Brandt Corstius en Tara Goodsir plaats. Daarna belicht Connie Harkema in Galerie Kunst in Beweging (op nr. 1) de ambachtelijke kant van de dichtkunst en leest daarbij voor uit eigen werk. Vervolgens draagt Brigitte Duin in Galerie Lytse Skientme (op nr. 26) gedichten voor en laat Jelle van der Meulen gedichten op muziek horen. Hierna is er muziek van Hessel Meijer en Theo Stobbe in Galerie de 13 Manen (op nr. 37a) en een poëzievoordracht van Gerda Veldman. Tot slot sluit Jan Kasteel van het Lunch-Atelier (op nr. 24) dit poëtisch festijn af met een culinaire bijdrage.

Kosten: € 7,50, inclusief koffie/thee bij aanvang en hapje en drankje na afloop

Tijdstip: zaterdagmiddag 17 februari van 14.00 tot 17.00 uur

Aanmelden: vóór 12 februari via galerielytseskientme@gmail.com

Winterexpositie 2017-2018

winterexpositie

WINTERLICHT

Onder de titel ‘Winterlicht’ exposeert Brigitte Duin op de winterexpositie 2017-2018 in galerie Lytse Skientme  schilderijen, waaronder ‘Jokulsarlon’ (IJsland, 130 x 200 cm), een van de schilderijen uit de serie ‘Dramatic Views’ die bestaat uit landschappen met een verhaal.

winterexpositie

Behalve schilderijen uit de serie ‘Dramatic Views’, waaronder ook ‘Morar’, zijn er schilderijen te zien uit de serie ‘Deernis met de tuin’ en een aantal waddenschilderijen, waaronder ‘Texel’.

 

Brigitte Duin – ‘Winterlicht’
(4x acrylverf op hout, ± 18×17)

Naast de schilderijen van Brigitte Duin toont de winterexpositie ook keramiek van Hélène van Dongen en Christiane van Dijck, objecten van Ber Stekelenburg en brons van Jean Kamps.

Hélène van Dongen woont en werkt in Frankrijk, waar ze ook regelmatig exposeert. Haar min of meer geabstraheerde keramiek ontstaat vanuit de natuur en tegenstellingen vormen de basis van haar werk zoals yin en yang, open en gesloten, rond en hoekig, mat en glanzend, licht en donker.

 

 

 

 

 

Christiane van Dijck  komt uit Zelzathe (België) en maakt zowel traditionele raku als het modernere naked raku.  Naked raku is een variatie op raku waarbij ervoor wordt gezorgd dat het glazuur na de stook van de pot afspringt. Het resultaat is dat alleen de craquelé op de (witte of gekleurde) kleihuid zichtbaar is. Van deze kunstenaar heeft onze galerie zowel gewoon als naked raku in voorraad.

Jean Kamps – Visvrouw

Jean Kamps werd geboren in Limburg en kwam na enig omzwerven in Zeeuws-Vlaanderen terecht. Hij is (autodidact) schilder en als beeldhouwer werkt hij in keramiek, steen en brons. Van Jean Kamps heeft Galerie Lytse Skientme een aantal bronzen beelden en enkele stenen beelden in stock.

Ber Stekelenburg – Metalen wandobject

Ber Stekelenburg hebben we leren kennen in het noorden van Friesland. Hij exposeerde in 2017 schilderijen van (zeil)boten in onze galerie. In 2018 hebben we divers werk van hem op voorraad: combinaties van natuurlijke elementen, zoals hout, en metaal, en wandobjecten in en op metaal.

De winterexpositie is te bezichtigen op aanvraag: bel gewoon aan of nog beter bel van tevoren even op: 0514 856593.


Herfstexpositie 2017-2

Brigitte Duin – schilderijen

Na de expositie met zeer recente, kleine schilderijen die bestemd waren voor de expositie Art Super in Hemrik (29 oktober t/m 10 december) hangt op onze herfstexpositie wat ouder werk van Brigitte Duin. Het zijn vrijwel allemaal olieverfschilderijen, deels uit de series Landescape en Deernis met de tuin.

herfstexpositie

 

 

 

 

 

Christiane van Dijck – keramiek

Deze Belgische kunstenaar woont en werkt vlak over de Nederlands-Belgische grens in het grensplaatsje Zelzate. Naast ‘gewoon’ keramiek maakt ze raku, zowel traditionele raku als het modernere naked raku. Soms laat Christiane haar werk vervolmaken door haar man, de metaalvormgever Carlos Betsens. Die weeft dan stalen pinnen door het keramiek.

Jean Kamps – brons

Jean Kamps werd geboren in Limburg en kwam na enig omzwerven in Zeeuws-Vlaanderen terecht. Hij schildert en als beeldhouwer werkt hij in keramiek, steen en brons. Naast het creatieve is de ambachtelijke uitvoering van zijn werk erg belangrijk. Hij giet zelf zijn bronzen beelden, die krachtig en eenvoudig van stijl zijn en vaak een vleugje humor hebben.

 

 

Herfstexpositie 2017

Brigitte Duin – schilderijen

In de vroege herfst van 2017 exposeert Brigitte Duin een serie nieuwe, kleine olieverfschilderijen, geïnspireerd door het Friese landschap. Deze schilderijtjes zijn te zien tot 17 oktober; vanaf 28 oktober zijn ze onderdeel van de expositie Art Super in Hemrik, waar 55 kunstenaars aan meedoen.

Daarnaast laat ze eerder werk zien onder andere uit de serie Landescape en Deernis met de tuin.

Christiane van Dijck – keramiek

Naast ‘gewoon’ keramiek maakt Christiane van Dijck (Zelzathe, België) raku: via een oude Japanse baktechniek worden de potten gloeiend heet uit de oven gehaald en in houtkrullen gelegd. Door de plotselinge temperatuurschok ontstaan barsten in het glazuur die opgevuld worden door de rook van de houtkrullen. Dat leidt tot het kenmerkende craquelé en de prachtige kleurschakeringen in het glazuur.

Soms laat Christiane haar werk vervolmaken door haar man, de metaalvormgever Carlos Betsens. Die weeft dan stalen pinnen door het keramiek.