Fantasierijke vissenbende – en meer
Peter Bühler (1973) is een voormalig stuurman, die zijn anker heeft uitgegooid in Rotterdam. Hij heeft zich al enkele jaren gestort op het maken van objecten en dan met name fantasierijke visobjecten. Inmiddels heeft hij een aardige ‘vissenbende bij elkaar geknutseld’ zoals hij het zelf luchtig noemt.
Na vrolijk rum drinken, superjachten poetsen en stadjes en schatjes, was er opeens de onbedwingbare behoefte om iets creatiefs te doen. Best verwonderlijk, want dat was na de tekenles in de vierde klas middelbare school niet meer voorgekomen. Bühler wist aanvankelijk ook niet zo goed wat. Tijdens een bezoek van een galerie aan de Rivièra, waar een beeld stond van hout en oud ijzer, viel alles op zijn plaats. Aan het werk op een scheepswerf, drijfhout en schroot in overvloed: “Dit heb ik, dit kan ik, dit wil ik, dit vind ik leuk.”
Zo ging Bühler in zeeën, meren, rivieren, bossen en heidevelden op zoek naar hout. Hout waarin beweging zit, waarin iets gebeurt. Want het hout bepaalt. Het dicteert als vanzelf de vorm van een vis. Een vraatzuchtige rover of een bellenblazend dikkerdje. En de rest volgt. Van rommelmarkten, houtzagerijen, kringloopwinkels, oudijzerboeren, scheepswerven en de straat. Soms als vanzelf, soms na maanden vorsen, peinzen en dubben.
Vorm en functie veranderen van plaats. Een koperen moertje van een generator wordt een vissenoog, een stok voor de hond een hongerige roofvis, grootmoeders tierelantijntjes een vissenkop, roestig prikkeldraad een staartvin. Daar zit het plezier. Verschillende en onverwachte materialen en voorwerpen samenvoegen tot iets dat zo weg zwemt.
Door al dat zoeken naar hout en oud ijzer is Peter Bühler heel anders naar materiaal en vormen gaan kijken. Alsof zijn ogen ineens zijn opengegaan. Een tuinharkje verandert in een antilope, drijfhout in vissersdorpjes, haardhout in vlinders. Het is een eindeloze bron van verwondering en plezier.
Peter Bühler exposeerde eerder bij Galerie Lytse Skientme van 12 augustus tot en met 11 september 2021, samen met Cris Toala Olivares (waddenfoto’s) en Jentsje Fekkes (schilderijen), en van 26 juli t/m 25 augustus 2018, samen met Annette Jasperse (schilderijen) en Elske van der Suis (schilderijen).